Područje reda: trgovina, ugostiteljstvo i turizam.
Trajanje školovanja: 3 godine.
Trgovac je zanimanje koje od učenika zahteva osobine kao što su: komunikativnost, upornost, taktičnost, ljubaznost, strpljenje, pedantnost i smisao za estetiku.
Po završetku školovanja trgovac obavlja poslove vezane za promet robe i usluga. On je osposobljen da vrši sledeće aktivnosti:
- Poznaje i pridržava se načela standarda kvaliteta;
- Samostalno izrađuje kalkulaciju cene trgovinske robe; poznaje deklaraciju, marku proizvoda, ambalažu, pakovanje, skladištenje i transport robe;
- Poznaje sastav, hranljive vrednosti i načine konzervisanja prehrambenih proizvoda, namirnica biljnog i životiljskog porekla i pića;
- Stiče veštine iz oblasti računarskih sistema i računarskih komunikacija;
- Stiče lične i društvene kvalifikacije;
- Ovladava tehnikom neposredne prodaje robe, načinom plaćanja, blagajničkom dokumentacijom, snabdevanja prodavnice robom, formiranja maloprodajnih cena, poslovnom korespondecijom.
Nakon trogodišnjeg školovanja, trgovci mogu naći posao u prodavnicama i marketima. Takođe, mogu nastaviti školovanje kao vanredni učenici na smerovima četvrtog stepena.
Opis poslova
Trgovci su zaposleni tamo gde se prodaje roba.To su prodavnice u kojima se prodaje roba sa cipelama, garderobom, hranom, kozmetikom, tehnikom, automobilima, itd. Bez obzira na to koju vrstu prizvoda prodavnica nudi, glavni zadatak trgovca je da zainteresuje kupca za prizvode koje prodaje, pri čemu opisuje kupcu osobine proizvoda, koje sve modele, boje i veličine proizvoda postoji, pokazuje mu kako se proizvodom rukuje, upoznaje kupca s cenama i mogućnostima plaćanja. Veštom komunikacijom nastoji da nagovori kupca da kupi proizvod. Osim što uslužuju kupce, trgovci preuzimaju, pregledaju i razvrstavaju robu po policama, a neke po magacinima. Kada se roba proda, trgovac donosi iz magacina robu i slaže po policama. Neke proizvode stavljaju u frižidere (npr. mlečne i mesne proizvode), neke na suva mesta (hemikalije, začine, kozmetiku), neke na tamna mesta (hemikalije, lekove). Trgovac pomaže kupcu pri odabiru robe.
Radni uslovi
Trgovci rade uglavnom u čistim, urednim i dobro osvetljenim prodavnicama, a veličina prodavnica se razlikuje: od velikih robnih kuća i salona u kojima se prodaju automobili ili nameštaj do malih prodavnica sa mešovitom robom ili voćem i povrćem. Takođe, rade sa mesom i ribom gde su izloženi vlazi i hladnoći. Rad se obavlja uglavnom po smenama, 8 sati dnevno stojeći ili hodajući.
Poželjne osobine
Važna osobina trgovca jeste sposobnost lakog komuniciranja.Uspešnost zavisi od utiska koji ostavlja na kupca. Zbog velike konkurencije na tržištu, uspešnost i prodaja zavise od njegove upornosti, predanosti poslu i takmičarskom duhu, tako da su i to poželjne osobine ovog zanimanja. Važna je i spretnost ruku i prstiju i moraju imati normalan vid i sluh. Moraju biti potpuno zdrave i psihički stabilne osobe. Oni koji rade sa prehrambenim proizvodima moraju redovno na sistematske preglede kojim se prati njihovo zdravstveno stanje.
Osposobljavanje i zapošljavanje
Trgovci se tokom školovanja ili kasnije dodatno specijalizuju za prodaju različite robe. Kada se pojavi neki novi proizvod na tržištu, onda obično proizvođač organizuje kurseve ili prezentacije na kojima trgovce ukratko upoznaju sa rukovanjem, svojstvima i inovacijama u proizvodu.
Uspešni trgovci mogu napredovati na rukovodeće položaje, npr. na mesto šefa prodaje ili nabavke ili poslovođe.
Redni br. | PREDMETI | Nedeljni fond časova, nastava + vežbe | |||
I GODINA | II GODINA | III GODINA | IV GODINA | ||
1. | Srpski jezik i književnost | 3 | 3 | 3 | 3 |
2. | Strani jezik | 3 | 3 | 3 | 3 |
3. | Ustav i prava građana | 2 | 2 | ||
4. | Istorija | 2 | 2 | 2 | 2 |
5. | Geografija | 3 | 3 | 3 | 3 |
6. | Muzička umetnost | 2 | |||
7. | Likovna kultura | 2 | |||
8. | Fizičko vaspitanje | 2 | |||
9. | Matematika | 2 | |||
10. | Računarstvo i informatika | 2 | 2 | ||
11. | Fizika | 2 | 2 | ||
12. | Hemija | 1+2 | 1+2 | 2+1 | |
13. | Ekologija i zaštita životne sredine | 1+2 | 1+2 | ||
14. | Ekonomika trgovine | 2 | 2 | ||
15. | Poznavanje robe | 2 | 2 | ||
16. | Psihologija | 1+1 | |||
17. | Trgovinsko poslovanje | 3 | |||
18. | Praktična nastava | 2 | 2 | ||
19. | Građansko vaspitanje/Verska nastava | 2 |